warrior Islamic.

"Setiap kalam yang kau katakan kerananya Allah akan uji"

Ucapan hormat.

The best laksam


CARA CARA MEMBUAT LAKSAM
Bahan untuk LAKSAM
4 cawan tepung beras
1 1/2 cawan tepung gandum
4 cawan air suam
1. Kesemua bahan diatas dicampurkan dan dikacau sehingg sebati. Adunankannya hingga pekat .
2. Panaskan pengukus dan dulang/ tudung periuk yang telah dilanser minyak masak. Tuangkan paras rata adunan tepung dan kukus selama 15 minit atau sehingga masak. Ia akan masak bila kita tengok
dah menggelembung gitu.
3. Keluarkan dan sejukkan sebelum
digulung supaya gulungan cantik.
4. Ulangi langkah sama sehingga habis semua.
Bahan untuk kuahnya Ikan direbus (sama seperti rebus ikan buat laksa),ambil isinya dan blender Bawang besar Bawang putih Halia Sedikit lada hitam/serbuk lada hitamGula merahGaram Cara-caranya Semua bahan kuah ini blender dan campurkan sekali ke dlm periuk, di rebus sehingga masak. Rasakan garamnya
Bahan untuk ULAM Timun Daum kesum Kacang panjang Taugeh Bunga kantanCara-caranya Kesemua bahan ulam di racik-racik halus.

Bagan Pinang.21 syawal Tidak dinafikan lagi Kita mesti mengakui Manusia tidak mengenal manusia kerana yang mengenal dan memahami fitrah manusia hanyalah tukang membuat manusia.
Sebagaimana kita makan laksam ini dengan pelbagai ramuan dan rasa yang menyelerakan ,lidah dapat merasa segala kelazatan namun si pemakan tidak tahu bahan apa yang digunakan kecuali tukang membuat laksam tersebut.
Tukang yang membuat laksam sahajalah yang menentukan bahan di bawa sebanyak mana dan sukatan mana yang dimahukan.Begitu juga manusia tidak ada manusia diatas muka bumi ini boleh kenal manusia, yang kenal memahami manusai tukang membuat manusia.Tukang membuat manusia ini siapa ?Andaian kita boleh jadi ibu bapa kerana mereka melahirkan kita, doktor kerana menguruskan kelahiran tapi bagaimana mungkin manusia mencipta manusia . Adakah sama pembuat roti dengan roti ,a dakah sama tukang kayu sama dengan perabot yang dihasilkan. Pencipta bangku dan tidak sama dengan bangku yang dihasilkan . .Allah tukang membuat manusia dialah juga pencipta bumi dan langit unutk berpijak untuk manusia hidup dengan lebih sempurna .Maknanya segala keperluan manusai Allah yang mengaturkan kerana Allah tahu manusia memerlukannya sebagaimana oksigen yang manusia tidak perlu mencipta formula menghasilkannya.
kesimpulan manusia perlu pd Allah kerana Allah yang menciptakan segalanya.Manusia tidak mampu tergamak ingkar segala arahan Allah jika dia tahu nyawa diri kita terletak ditangannya.Segala rezeki dan hayat Allah ambil bila bila.Renungkannya.

0 comments:

Post a Comment

Followers